М.Ю. Лермонтов "Бородино", выразительные средства:
Метафоры: Да, были люди в наше время/ плохая им досталась доля: немногие вернулись с поля.../ есть разгуляться где на воле/ у наших ушки на макушке/ и думал: угощу я друга/ уж мы пойдем ломить стеною, уж постоим мы головою за Родину свою/ пора добраться до картечи/ И только небо засветилось/ Полковник наш рожден был хватом/ сражен булатом, он спит в земле сырой/ И до конца стоять/ Вот затрещали барабаны, и отступили бусурманы.
Эпитеты: леса синие верхушки/ грозной сечи/ кивер избитый/ дым летучий/ русский бой удалый/ Могучее, лихое племя.
Сравнения: Французы двинулись, как тучи/ Носились знамена, как тени/ Земля тряслась — как наши груди/ залпы тысячи орудий слились в протяжный вой.
Олицерворения: ночная пала тень/ Звучал булат, картечь визжала.
Поделитесь своими знаниями, ответьте на вопрос:
Перевод не нужен answer the following questions according to the model. make use of the phrases. model: when did the children run out to play? (as soon as, finish breakfast as soon as they had finished breakfast (they ran out to play). after, take a decision; when, the right time, come; after, she, lie to him several times; after, he, explain everything again; when, finish his third cigarette; as soon as, start speaking when: 1. did they leave? 2. did he look at his watch? 3. did the situation become clear to them? 4. did he teach her a lesson? 5. did they take practical steps? 6. did she recognize the stranger?
When he had finished his third cigarette (he looked at his watch)
After he had explained everything again (the situation became clear to them) After she had lied to him several times (he taught her a lesson)
After they had taken a decision (they took practical steps)
As soon as he had started speaking (she recognized the stranger)