Fox (Лиса )
Cunning beautiful fox is a favorite character of many Russian folk tales. You probably can’t find a single animal that wasn’t tricked by this scamp. It managed to eat even elusive Kolobok that was chased by all the forest creatures. Bus is a fox really so cunning?
(Хитрая красавица-лиса — любимая героиня многих русских народных сказок. Наверно, не найдется ни одного зверя, которого бы не сумела провести эта плутовка. Ей удалось съесть даже неуловимого колобка, за которым не могли угнаться остальные лесные жители. Но так ли хитра лисица на самом деле? )
It is really one of a kind animal when it comes to dexterity. It has well developed brain and can easily track down its victim, even if it is a field mouse hiding under thick snow, a fox can hear the noise a mouse makes. When a fox understands where exactly a mouse is, it jumps right there and gets back with the prey in its mouth.
(В ловкости ей действительно нет равных. Имея развитый интеллект, лиса с легкостью выследить свою добычу — полевую мышь даже под толстым слоем снега, ориентируясь на звуки, издаваемые грызуном. Поняв, где находится зверек, она делает мощный бросок в нужном направлении, а затем выныривает из норы уже с полевкой в зубах. )
It is hard to catch a fox even for predators that hunt it. Impressive hearing and keen sense of smell warn an animal that the danger might be near and its fast paws helps it to run away. When a fox runs away from its stalker it seems like it literally flies above the ground. If this scamp feels that a predator is stronger than him then it hides in one of the digs it finds on the way.
(Поймать лису хищникам, охотящимся на нее, также совсем не просто. Чуткий слух и острое обоняние вовремя предупреждают ее об опасности, а быстрые ноги уйти от погони. Когда лисица убегает от преследователя, кажется, что она буквально летит над землей. Если же эта плутовка чувствует превосходство противника, то тогда она прячется в одну из нор, попавшихся ей на пути. )
Frequently those digs are not abandoned. Badgers, white foxes and woodchucks may live in there. However, a fox doesn’t ask their permission to become a neighbor and just stays in there as an uninvited guest. That’s probably why a fox takes hosts off their homes and stays to live in there alone in most of the folk tales.
(Зачастую такие норы оказываются вовсе не заброшенными. В них могут обитать барсуки, песцы или сурки. Но лиса не спрашивает у законных хозяев, нужно ли им такое соседство, а попросту остается жить в приглянувшейся норе незваной гостьей. Вероятно, именно по этой причине во многих сказках лисица обманом выселяет героев из дому, становясь полноправной хозяйкой новых владений. )
Folk tales often make hares look like they are foxes’ main enemy but it is not always the case. Foxes hunt hares very rarely and they don’t ravage chicken coops in villages either.
(Народное творчество часто делает лис главными врагами зайцев, но на самом деле это не совсем правда. На зайцев эти животные охотятся крайне редко, так же, как и разоряют курятники в деревне.)
They actually benefit people a lot. They kill a lot of field mice and bad insects which help to preserve crops. That’s why farm owners are not in a hurry to get rid of them and set up traps if foxes decided to live near a farm, other way around, people are happy to have such guests.
(А вот пользы людям лисы приносят немало. Истребляя полевых мышей и насекомых-вредителей, они сохранить урожай зерна. Поэтому, если лисы поселяются вблизи фермы, хозяева не спешат избавляться от них и ставить капканы, а, напротив, с благосклонностью относятся к таким гостям.)
МОЖЕШЬ ОБРЕЗАТЬ ПО ЖЕЛАНИЮ
primary school – начальная школа
secondary school – средняя школа
a teacher – учитель
a school principal (a headmaster, a headmistress) – директор школы
an assistant principal – завуч
a pupil – ученик
a schoolboy (a schoolgirl) – школьник (школьница)
a classmate – одноклассник
school uniform – школьная форма
a classroom – классная комната
a library – библиотека
a principal’s office – кабинет директора
a laboratory – лаборатория
a computer room – кабинет информатики
a canteen – столовая
a gym (a gymnasium) – спортзал
a stadium – стадион
a playground – игровая площадка
a swimming pool – бассейн
a cloakroom – раздевалка, гардеробная
a school hall – актовый зал
a first-aid room (a nurse’s office) - медпункт
a toilet (a lavatory) – туалет
a lesson – урок
a break - перемена
lunch - обед
a timetable - расписание
a test – контрольная работа, тест
a dictation – диктант
a composition (an essay) – сочинение (эссе)
an exam – экзамен
a mark - оценка
homework - домашнее задание
a certificate of secondary education – аттестат о среднем образовании
Поделитесь своими знаниями, ответьте на вопрос:
Переведите текст и вопросы in the second half of the xx century, biological production potential of the world's oceans was seen as an inexhaustible source of seafood, especially fish, due to which it was planned to ensure food security of the inhabitants of the planet. as in the foreseeable future, expect an increase in catch and seafood production is not necessary, further increases in fish production is projected only through the development of predominantly freshwater aquaculture, and, as the international experience in this area is currently an alternative to the global fishing industry does not exist. fish farming - one of the most promising sectors of agricultural production, which occupies an important place in the agriculture of the country as a source of raw materials and semi-finished products for the food, medical and light industrial feed products for livestock and poultry. agricultural fishery products is of great importance for ensuring the necessary human proteins, fats and carbohydrates. even with the current significant reduction in the consumption of fish per capita (9 kg compared to 14.5 kg in 1990), their share in the balance of meat and fish is about 40% (in the protein-year), and the overall balance of animal protein including meat , dairy products and eggs - 8%. fish products can be used as medical, therapeutic and preventive diet. the advantages are farming fish farming in the rapid growth of fish, lower feed costs compared with farm animals. the advantage over other fish farming industries and agricultural sector is in great fertility of fish. the number of eggs produced by different species of fish, ranging from a few thousand (trout) to several tens of thousands (whitefish) and hundreds of thousands (carp from one female carp get 500-600 thousand or more eggs, of which the following year can be grown for at least 60 tonnes of fish. due to the high fertility for large-scale production of marketable fish can contain a small number of manufacturers. also in conditions such as pond fish with proper selection of the locations of farms and careful monitoring of the quality of feed can be produced eco-friendly fish products. all the above indicates the merits of the agricultural and fisheries huge role in a person's life. in our country the first in the carp pond culture is. it is very easy to grow, as unpretentious and along with it has excellent taste. recently, together with carp began to grow herbivorous fish, which allows the best use productivity ponds. thus, high reproductive capabilities of fish, the rapid growth, the availability of broodstock fish farming at the point of consumption to quickly increase the volume of its production. вопросы: 1. is fish farming one of the most promising sectors of agricultural production? 2. how can fish products be used? 3. how many eggs can one female carp produce? 4. why can we have a small number of fish manufacturers? 5. what do the above facts indicate? 6. our country is the 1st to cultivate carp pond culture, isn't it? 7. is it easy or difficult to grow carp? 8. what id they begin to grow recently along with carp? 9. what contributes to increasing the volume of fish production? 10. how did the world view the biological production potential of the oceans in the second half of the xx century?
Вопросы:
1. Является ли рыбоводство одним из наиболее перспективных секторов сельскохозяйственного производства? 2. Как можно использовать рыбные продукты? 3. Сколько яиц может вырастить один самка? 4. Почему у нас есть небольшое количество производителей рыбы? 5. Что указывают вышеуказанные факты? 6. Наша страна является первой культурой выращивания карповых прудов, не так ли? 7. Легко или трудно выращивать карп? 8. С какой буквы они начинают развиваться недавно вместе с карпом? 9. Что увеличению объема производства рыбы? 10. Как мир рассматривал биологический производственный потенциал Мирового океана во второй половине XX века?